De Botlekbrug is één van de grootste en meest complexe bruggen van Europa. Over deze brug lopen een spoorweg, snelweg en paden voor langzaam verkeer. De Botlekbrug is een beweegbare brug, zodat ook scheepvaartverkeer hier gebruik van kan maken. KienIA werkte al aan verschillende projecten voor deze (hef)brug. Op dit moment zijn we betrokken bij de aanpassing van de langzaamverkeersverbinding (LVV): het fiets- en voetpad. Een mooi én interessant project.

Collega Ruben Schellevis werkte de afgelopen 4,5 jaar aan verschillende projecten voor de Botlekbrug. Hij vertelt: “Nadat wij eerder al hielpen met de integratie van de spoorverbinding over de brug, vroeg opdrachtgever A-Lanes A15 KienIA mee te werken aan de aanpassing van de langzaamverkeersverbinding. De afgelopen jaren stonden er 24/7 verkeersregelaars aan beide kant van de brug als extra paar ogen voor de brugbedienaars die de brug op afstand openen. Dit project is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat de verkeersregelaars niet meer nodig zijn.
Met het oog hierop wordt een fysieke afscheiding tussen het voet- en fietspad gerealiseerd en delen op de brug worden afgezet met een hekwerk zodat de brugbedienaar er zeker van kan zijn dat zich daar geen mensen bevinden. Ook worden verschillende camera’s aangepast voor een beter zicht en wordt de software van de brug technische installatie (BTI) aangepast.

Veiligheid en kwaliteit borgen

KienIA richt zich binnen dit project op het borgen van de veiligheid en kwaliteit. Ruben: “We staan als een vertrouwde adviseur naast A-Lanes A15 om deze opdrachtgever te helpen de wijzigingen op IA-gebied te realiseren”, stelt Ruben. “De aanpassingen aan de langzaamverkeersverbinding betreft een substantiële wijziging. Dit betekende dat de wijzigingen zo ingrijpend waren dat opnieuw beoordeeld moest worden of dit deel aan alle eisen van de Machinerichtlijn voldeed, waarna de brug opnieuw CE-gemarkeerd kon worden. In tussentijd was de oude CE markering van kracht. Door middel van coördinatie en begeleiding maken wij dit mogelijk. Daarnaast helpen we bij de benodigde aanpassingen van de integrale technische documentatie. Ook stellen we de integratietesten zoals de FIT en SIT op en begeleiden we deze testen. Tot slot helpen we de betrokken aannemers bij het reviewen en beoordelen van hun (test)plannen.”

Onafhankelijk adviseur

KienIA was eerder al betrokken bij de voorbereiding van dit project. Begin dit jaar werd gestart met de uitvoering en naar verwachting wordt het project eind dit jaar afgerond. Ruben: “KienIA kent de Botlekbrug goed: we hielpen in het verleden onder meer met het opstellen van het functioneel ontwerp en het opstellen van de testen. Daarnaast willen wij als onafhankelijke adviseur écht het beste voor de opdrachtgever. Ook op lastigere momenten helpen we A-Lanes A15 vanuit onze projectervaring en ons analytisch vermogen om andere betrokken partijen kritisch te laten kijken naar hun werkzaamheden.”
Jorn Vosman van A-Lanes A15: “KienIA is een partner waar wij op kunnen rekenen. Voor het project Aanpassing langzaamverkeersverbinding Botlekbrug worden wij ontzorgd op het gebied van testmanagement en machineveiligheid. Daarnaast is het team van Ruben altijd bereid een stapje extra te zetten.”

Mooi project om aan te werken

“De Botlekbrug is een mooi, wezenlijk object om aan te werken”, vindt Ruben. “Voor mij persoonlijk geldt dit des te meer omdat ik van Goeree Overflakkee kom: ik kom zelf regelmatig over de brug. Bovendien startte ik ooit als junior ontwerper met een project voor de brug. Nu werk ik hieraan als projectleider. Ik ben dus als het ware meegegroeid in de materie en het kennisniveau. Hierdoor vind ik het extra leuk om ook dit project weer op te pakken. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit tot een goed einde gaan brengen.”