”Kwaliteit = vakmanschap x enthousiasme”
Ennatuurlijk is een Nederlands energiebedrijf dat zich richt op duurzame warmtevoorziening voor 85.000 huishoudens en 1.200 bedrijven. Het bedrijf speelt een belangrijke rol in de overgang naar een meer duurzame en koolstofarme energievoorziening in Nederland.
KienIA helpt Ennatuurlijk met het optimaliseren van hun warmtenetten met behulp van data. Belangrijk daarbij is het verlagen van de temperatuur in het warmtenet. Enerzijds om het warmteverlies te beperken. Anderzijds is het erg lastig om economisch rendabel duurzame bronnen toe te passen bij hoge temperaturen. Zo hebben rest- en aardwarmte van zichzelf een lage temperatuur en loop het rendement van een warmtepomp fors terug als deze de temperatuur te hoog moet opvoeren. Dat was vroeger geen probleem met restwarmte uit (kolen-) centrales. Maar met de overgang naar duurzame energie moet de temperatuur nu omlaag.
Onze aanpak bestaat uit een A- en een B-traject. Het A-traject is een cowboy-traject; ze verbetert in cycli van 8 weken een specifiek net met een multidisciplinair team. Traject B is de koninklijke route; ze stelt strategische kaders op voor het warmtenet van de toekomst. Vervolgens werkt ze deze uit in een basis-architectuur. Deze architectuur borgt dat allerlei verschillende oplossingen, ook die uit traject A, leiden tot een optimaal werkend geheel.
Dit artikel zoemt in op de aanpak en resultaten van traject A.
Onze aanpak
Een eerder poging om het warmtenet te optimaliseren liep spaak op gebrek aan data om gewenste oplossingen te realiseren. In onze aanpak draaiden we de rollen om: wat kunnen we bereiken met de data die we wel hebben. Hiervoor brachten specialisten van verschillende vakgebieden samen met elk hun eigen dataset. Denk aan assetmanagers, engineers, procestechnologen, automatiseerders, maar ook een projectleider en een accountmanager. Ze kregen heldere kaders mee; probeer zo dicht mogelijk bij 65°C aanvoer en 40°C retour te komen voor een specifiek net-deel. Ook kregen zij € 30.000,- vrij te besteden budget mee.
Nul meting
Al snel werd het team enthousiast. De uitwisseling tussen de verschillende vakdisciplines bleek cruciaal. Na selectie van de ideeën konden we deze redelijk snel realiseren. Mede omdat de asseteigenaar onderdeel van het team was. De aanwezigheid van de accountmanager borgde het klantbelang en maakt ook de communicatie naar klanten eenvoudiger. Voor wijzigingen die niet binnen de 8 weken paste, maakte het team separate wijzigingsvoorstellen.
Elke cyclus starten we met een nulmeting en eindigen we met een meting. Hiermee konden we het verlagen van de temperatuur aantonen en het management overtuigen dat de € 30.000,- erg goed besteed was. Hiermee kregen we capaciteit en budget voor een volgende verbetercyclus. We hebben er inmiddels drie achter de rug en een vierde is gestart.
Resultaten tot nu toe.
- 13°C verlaging van de aanvoertemperatuur in de zomer van een groot net, met hoopgevende oplossingen voor in de winter.
- Een steeds grotere groep medewerkers focust zich op de efficiëntie van het netwerk.
- Een goede gevulde ‘gereedschapskist’ met oplossingen om temperaturen verder te verlagen.
- Verschillende spin-off projecten die gevonden oplossingen projectmatig gaan uitrollen over verschillende assets.
Naast deze resultaten hebben we ook veel geleerd. Zoals oplossingen die niet blijken te werken. Maak ook de aanpak van de optimalisatie cyclus stellen we elke keer bij. Zo leerden we dat we uitvoerende partijen zoals monteurs, vooraf moesten reserveren. Anders krijg je sommige oplossingen niet binnen 8 weken uitgevoerd. Daarnaast leerden we enkele weken voor de cyclus al te starten met het verzamelen van meetgegevens en configuratiegegevens van de te optimaliseren asset(s). Dat is vaak meer werk dan je denkt en we hebben die gegevens al in de eerste week nodig voor de nulmeting.
Maar vooral leerden we opnieuw de kracht van een multidisciplinaire groep, zeker als de mensen in deze groep enthousiast worden. Want zoals Eckard Wintzen ooit schreef: kwaliteit = vakmanschap x enthousiasme.