Thuiswerken of op kantoor?

Afgelopen jaar hebben we gedwongen door de omstandigheden vooral op afstand, ons werk gedaan. We zijn door René Janssen van de Performance Company, getriggerd om na te denken over wat dit betekent voor de “onderstroom”, het gebied met zaken die slecht bediend worden in tijden waarin we heel veel thuiswerken. Dit wordt hét vraagstuk voor de komende tijd. Hoe gaan we werken als we ons weer vrij kunnen bewegen?

Wij denken dat we deze discussie breed moeten voeren, zowel intern als met klanten en partners. In de media krijgt dit onderwerp gelukkig ook steeds meer aandacht en al snel stuit je dan op Kilian Wawoe,  organisatiepsycholoog en docent Human Resources Management aan de VU. Hij zegt dat bedrijven een fout maken als ze dit onderwerp reduceren tot een discussie over enkel alleen hoeveel tijd je thuiswerkt en hoeveel op kantoor. Zijn stelling is: “Het kantoor van de toekomst moet in eerste instantie een kwaliteitsvraag zijn”.

Hieronder lichten we de boodschappen van René Jansen en Kilian Wawoe kort toe. Daarnaast willen wij iedereen, dus ook klanten en partners, uitdagen om met ons mee te denken over dit onderwerp.


Toelichting onderstroom / bovenstroom   thuiswerken onderstroom en bovenstroom

René Jansen maakt onderscheidt tussen een bovenstroom en een onderstroom binnen de organisatie. In de bovenstroom zitten  de meer zichtbare zaken zoals taken, planning en inhoud. In de onderstroom zitten de minder tastbare zaken zoals motivatie, creativiteit en gevoelens. De onderstroom heeft tijdens het vele thuiswerken nauwelijks aandacht gekregen met alle negatieve gevolgen van dien. René vertelde ons dat hij het afgelopen jaar al 19 mediation opdrachten heeft gekregen, terwijl hij er normaliter maar 1 per jaar krijgt. Meestal hielp het dan al om met de betrokkene een goede wandeling te maken, vertelde hij. Blijkbaar zijn mensen in staat om issues veel makkelijker op te lossen als ze fysiek bij elkaar komen, dan als ze via Zoom of MS-Teams samenkomen.


Het kantoor van de toekomst moet in eerste instantie een kwaliteitsvraag zijn

Volgens Kilian Wawoe zijn mensen kuddedieren en zijn wij als groep sterker dan alleen. Mensen komen niet naar kantoor voor een futuristische omgeving. Kantoor is de plek waar je elkaar georganiseerd en toevallig ontmoet. “Contact maken is ontwikkeling”, zegt Wawoe. Hierbij gaat het vooral om het maken van verbinding op inhoud. Voor ons betekent dit vooral samenwerken met collega’s, klanten en vakbroeders, door hen geïnspireerd raken en leren van elkaar.

Enkele citaten van Wawoe uit het interview bij de NOS:

“Denk eerst goed na over de rol van kantoor. Wat wil je er bereiken? Ga niet aan je medewerkers vragen: hoe vaak wil je naar kantoor? Dan krijg je dat de ene persoon alleen maar thuis zit en de andere alleen maar op kantoor.”

“Stel de vraag: hoe kan je het collectief beter laten functioneren? Dat is geen kwantiteitsvraag, maar een kwaliteitsvraag.”

Links:

www.performancecompany.nl

www.kilianwawoe.nl/

Grote werkgevers gaan na corona kantoorruimte schrappen | Nieuwsuur (nos.nl)